Köpvillkor/Integritetspolicy

Cykelcentrums E-handel och butik drivs av bolaget Cykelcentrum i Borlänge AB, organisationsnr: 556640-4058, Stationsgatan 15-17, 784 33 Borlänge.

Beställning

Vid beställning träffas avtal om köp först när Cykelcentrum bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Cykelcentrum reserverar sig för slutförsäljning och faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. När du handlar hos oss strävar vi efter att du ska ha din vara så snabbt som möjligt. Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager, självklart kontaktar vi dig innan och berättar hur läget är. Om varan beräknas inkomma inom rimlig tid kontaktar vi dig och meddelar leveranstid. Om en vara restnoterats av oss, har du rätt att avbeställa varan.

Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten.

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.

Cykelcentrum förbehåller sig rätten att neka en order.

Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

När du handlar i vår webbshop får du en orderbekräftelse som tillsammans med ett kontoutdrag, faktura eller liknande, fungerar som ditt kvitto. Du kan läsa mer om vad som gäller för kvitton vid distansköp här.

 

Avbeställning

Om du har lagt en beställning som du vill ändra eller makulera, kontakta oss snarast via mail till butiken@cykelcentrum.se, eller ring till butiken på 0243-13647.

 

Betalning

Varje vara anges med pris i svenska kronor inklusive moms. I kundvagnen kan du se det totala priset, inklusive alla avgifter som moms, frakt och betalning.

Du kan betala via Swish, kort (MasterCard och Visa), delbetalning eller faktura via Resurs Bank. Vid betalning via faktura tillkommer en kostnad.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos våra samarbetspartners för betallösningar.

Villkoren för avbetalning och fakturabetalning framgår när du väljer detta som betalningsmedel i kassan.

Vid mottagning av din beställning gör vi en reservation på ditt betalningsmedel för att säkerställa att det finns tillräckliga medel för att täcka köpbeloppet och slutföra transaktionen. Om ingen reservation kan göras förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Du får då information om en eventuell annullering.

Om du använder betalkort som betalningsmetod debiteras du när vi bekräftar din beställning med en orderbekräftelse och leverans har påbörjats hos oss. Det gäller också vid förhandsbeställning av produkter som blir tillgängliga framåt i tiden eller som har ett obekräftat leveransdatum.

Vid köp av försäkring eller liknande tjänster, lagras dina personuppgifter och uppgifter om produkten krypterat och säkert hos vår betalningsförmedlare och förmedlas till försäkringsbolaget vid köp av cykel. Ditt samtycke till att lagra dina personuppgifter inhämtas under köpprocessen.

 

Leverans av cykel

Viss montering behövs när du tar emot din nya cykel, även om monteringsgraden är enkel. Vi monterar först alla cyklar och justerar in dem så de är säkra och körklara. Samtliga cyklar provcyklas innan leverans.

Cykeln packas i en cykelkartong. För att cykeln ska få plats, behöver vi ta bort pedaler, vrida styret och i enstaka fall lossa framhjulet.

När du packar upp din cykel behöver du vrida och dra åt styret. På de cyklar som levereras med pedaler behöver de skruvas dit och dras åt. Tänk på att de är höger- och vänsterspecifika. Om framhjulet är lossat så behöver du sätta dit, och dra åt det. Kontrollera att frambromsen inte tar emot.
För att underlätta får du en instruktion med i paketet vid leverans.

 

Frakt

Vi erbjuder olika typer av fraktmöjligheter för beställning:

1.       Hemleverans Cykel. DHL home delivery, hemleverans till dig. Cyklar måste levereras hem till dig, då de är för skrymmande för ombud att hantera.

2.       Hemleverans paket. Avser skrymmande/tunga paket t ex en Trainer eller Cykelvagn.

3.       Ombud/utlämningsställe paket. Övriga produkter som inte är tunga och skrymmande.

4.       Kostnadsfri leverans i vår butik i Borlänge. Du kan alltid hämta dina varor kostnadsfritt i butiken på Stationsgatan 15-17 i Borlänge.

Ej uthämtat paket debiteras: Hemleverans cykel 1500 kr, hemleveranspaket 550 kr, ombud/utlämningsställe paket 350 kr.

 

Fraktskada

Om ditt paket är skadat när du tar emot det, gör följande:

  1. Be chauffören att vidimera skadan på den virtuella fraktsedeln vid mottagandet av paketet.
  2. Fotografera paketet INNAN du öppnar det. Ta försiktigt ut innehållet och kontrollera om det är skadat. Fotografera även produkten om den är skadad.
  3. Kontakta Cykelcentrum på telefon 0243-136 47, eller skriv till butiken@cykelcentrum.se för att anmäla skadan och vidare hantering.

 

Ångerrätt och bytesrätt

Enligt distanshandelslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Kläder får provas, men ej användas. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela, eller delar av ordern betalar vi tillbaka hela summan exklusive frakt och eventuell fakturaavgift eller postförskottsavgift. Se även avsnittet undantag från ångerrätten!

Returfrakten vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Om du vill ångra dig (byta eller returnera) så hjälper vi dig gärna. Du skickar in varan som du vill byta inom 14 dagar efter att du fick den och meddelar oss, via butiken@cykelcentrum.se, eller telefon 0243-136 47 att du vill returnera/byta. Du som kund står för frakten av returen och den nya varan vid byte. Cykelcentrum åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan eller ordern (eller en kopia av fakturan eller ordern) detta påskyndar hanteringen av din retur.

 

Undantag från ångerrätten

Köparen kan inte utnyttja sin ångerrätt för varor som snabbt minskar i värde eller inte går att återställa till sitt ursprungliga nyskick.

Ångerrätten gäller ej på livsmedel som t ex kosttillskott och energibars eller andra produkter som klassas som livsmedel med bäst före datum.

Ångerrätten gäller ej på varor eller cyklar som specialtillverkats unikt efter kundens val och inte är av värde för annan kund, det omfattar modifieringar på varor som att lägga till eller byta delar som ändrar i varans specifikation och grundutförande på ett sätt som skiljer sig från varans grundutförande. Det omfattar exempelvis cyklar där du som kund väljer att cykeln skall levereras med monterade tillbehör som gör att din cykel får en egen särprägel. Exempel är fasta monteringar av tillbehör där cykelns infästningspunkter ”begagnas” vid montering av tillbehör, samt montering av tillbehör som bryts ur förpackning och anses börjat begagnas i samband med montering.

Ångerrätten gäller ej på teknikvaror (cykeldatorer, klockor, batterier, displayer etc.) på vilka förseglingen är bruten.
Ångerrätten gäller ej på hygienartiklar eller underkläder där förseglingen är bruten.

Ångerrätten gäller inte för varor som är reserverade på nätet för avhämtning och betalning i butik då detta är butiksförsäljning och inte ren internetförsäljning.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Se avgifter för ej uthämtat paket/ej mottagen leverans under avsnittet frakt.

 

Garanti/Reklamation

Enligt konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt från det att du köpt produkten. Du måste göra din reklamation inom skälig tid, 2 månader, efter att du upptäckt felet.

Reklamation betyder att du meddelar oss att du inte godtar varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig. För att enklast göra en reklamation, rekommenderar vi dig att maila till butiken@cykelcentrum.se, glöm inte att ange kontaktuppgifter och bifoga köpebevis (faktura/order/kvitto/bankutdrag etc).

 

Personuppgifter

Cykelcentrum är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss. Dessa uppgifter kommer att användas för förberedelse, administration och hantering av avtal (köpavtal, lån/hyresavtal, försäkring av cykel) och fullgörande av avtal. Det gäller order, bokning av lån/hyra, beställning från leverantör, köp, betalning, leverans, service, reklamation, försäkringsskador, kundtjänst, statistik, att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Uppgifterna används också för uppfyllande av förpliktelser enligt lag, annan författning eller myndighetsbeslut samt för att förebygga brott mot företaget.

I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna fullfölja köpavtal och tjänster, delar vi dina personuppgifter med företag som transportföretag, betallösningsföretag, försäkringsbolag,  inkassoföretag, marknadsföretag etc.

Vid försäljning av cykel hämtar vi in personuppgifter via vår betalningsförmedlare för att stöldskyddsregistrera cykeln hos försäkringsbolag.

Vill du göra någon ändring av uppgifterna eller bli borttagen ur registret gör du det lättast genom att skriva till oss. Vi kan inte radera dina uppgifter om det föreligger lagstadgat krav på lagring som ex bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas.

 

Force Majour

I händelser som står utanför vår skäliga kontroll, exempelvis vid ändrade lagstiftningar, myndighetsåtgärder, strejker, blockader, sabotage, krig, terroristattacker, bränder, översvämningar, naturkatastrofer eller liknande händelser ska Cykelcentrums åtagande att fullgöra köpeavtalet skjutas på framtiden så länge omständigheterna råder. Om en försening på grund av force majour överstiger 2 månader har såväl du som Cykelcentrum rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Om Cookies

Vår webbplats använder cookies. (Alla som använder cookies måste enligt lag få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad de används till och hur man kan välja bort dem.)

Vad är en cookie?

En cookie är en liten textfil som lagras på besökarens dator och innehåller information. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för besökaren. Det finns två typer:

Den ena typen sparar en fil som ligger kvar på besökarens dator. Filen används t ex för att besökaren lättare ska kunna använda webbplatsen utifrån sina önskemål och intressen.

Den andra typen kallas sessionscookie. Under tiden en besökare är inne på en webbsida lagras den temporärt i besökarens dators minne. Sessionscookies försvinner när besökaren stänger sin webbläsare. Ingen personlig information, t ex e-post eller namn, sparas om besökaren.

Hur använder vi cookies?

På denna webbplats används båda typerna av cookies för bland annat navigering, inloggning och varukorgen.

Om du som besökare inte accepterar att webbplatsen använder cookies, kan du stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Då kommer inga cookies att lagras, men du kommer inte heller kunna använda vissa funktioner på webbplatsen.

Produkt tillagd i jämförelsen

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Vi använder även Google Analytics för att analysera trafiken. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.

Du kan läsa mer om Cookies på PTS hemsida. Klicka här!